5 întrebări pe care să ți le adresezi atunci când învățarea prin colaborare nu funcționează
Învățarea prin colaborare este o unealtă indispensabilă pentru motivarea și stimularea elevilor, precum și pentru atingerea obiectivelor propuse. Cu toate acestea, nu este deloc simplu să îi convingi pe copii să lucreze impreună. De obicei, după o lecție în care incerci să lucrezi prin cooperare, și totul este haotic datorită neînțelegerilor și preferințelor, care nu sunt satisfăcute și care sunt subiective, și nu obiective, devii de foarte multe ori atât de frustrat încât ai tendința de a renunța la o asemenea abordare pentru tot restul anului școlar. Ei bine, dacă simți acest lucru nu renunța încă! Nu este ușor la început. Totul se rezolvă prin răbdare, perspicacitate și consecvență. Vei observa că există o mulțime de părți care trebuie să funcționeze ca un întreg, în procesul de învățare prin cooperare, sau sistemul se va prăbuși. Vestea bună este că, dacă identifici unde anume există problema în sistem, poți implementa strategii pentru a repara ceea ce nu funcționează. Amintește-ți ultima activitate de învățare prin cooperare, și adresează-ți următoarele întrebări. Dacă raspunsul tăau este afirmativ la fiecare dintre acestea, atunci citește strategiile de mai jos și aplică în clasa ta pe cea care consideri că funcționează cel mai bine.
Când elevii nu se comportă unii față de ceilalți cu respect, poate fi un semn că nu se simt conectați față de colegii lor de clasă. Cu alte cuvinte, predomină o nepăsare în atmosfera din clasă. Făcând câteva exerciții de team-building, pe parcursul primei săptămâni de școală, ajuți copiii să se conecteze. Dacă nu ai început anul școlar cu aceste tipuri de exerciții, nu-ți face griji! Aceste strategii au efect în orice perioadă a anului școlar! Poți începe cu ceva simplu cum ar fi ”Diagrama Venn”. Pentru a desfășura acest exercițiu, trebuie să desemnezi partenerii, organizând perechi cu elevi care, de obicei, nu se înțeleg foarte bine sau se evită. Scrie numele lor pe Diagrama Venn, înmânează-le organizatorul grafic, și roagă partenerii să se așeze împreună. Apoi roagă, fiecare pereche în parte, să precizeze fapte și detalii despre ei înșiși și să le scrie în locul adecvat din Diagrama Venn. Este uimitor să observați cât de repede completează elevii porțiunea de mijloc a Diagramei Venn cu detalii care sunt la fel pentru ambii parteneri din pereche. Chiar și studenții care la început considerau că nu au nimic în comun sunt surprinși să observe opusul.
Îți vine să crezi sau nu, este posibil ca elevii să se placă unii pe ceilalți, dar este nevoie de anumite abilități sociale pentru o muncă de echipă plină de succes. A lucra împreună implică împărțirea sarcinilor, ascultarea reciprocă, oferirea de sugestii într-un mod politicos și multe altele. Dacă elevilor tăi le lipsesc aceste abilități sociale , este bine să să începi cu activitățile în perechi, în detrimentul celor în echipă, deoarece este mult mai ușor de lucrat. Menține direcția activității simplă și foarte structurată, cum ar fi să ceri elevilor să împartă sarcinile sau să-și atribuie roluri foarte clare. Aceste sfaturi vor ajuta la management-ul clasei, dar nu se adresează principalei probleme, elevii tăi nu au abilitățile necesare de a lucra impreună. Pentru abordarea acestei probleme, organizează lecții în fiecare săptămână, începând cu cele mai importante abilități sociale pe care consideri că ar trebui să și le însușească elevii tăi. Creează un grafic denumit, de exemplu, ”Abilități de lucru împreună”. Scrie, ca titlu, abilitatea socială pe care te focusezi în acea activitate, apoi scrie în două coloane, ”Arată ca” și ”Sună ca”. Lucrează cu elevii tăi, printr-o furtună de idei, cum arată și cum sună cînd îi încurajăm pe alții, și notează răspunsurile acestora în coloane. Apoi, imediat, impune o activitate de învățare, care va constitui o oportunitate pentru elevi să practice abilitățile sociale la care am lucrat anterior. În timpul activității, fiecare elev are o foaie de hârtie și un creion, și fiecare dintre aceștia rezolvă câte o problemă independent, înainte de a le arăta colegilor răspunsurile lor și a le discuta în echipă. În timp ce elevii lucrează, plimbă-te prin clasă și oferă comentarii pozitive acolo unde sunt evidente abilitățile sociale.
Dacă elevii nu respectă instrcuțiunile date este posibil să fie din cauza faptului că nu le aud. De obicei, aceste tipuri de activități, sunt destul de zgomotoase, de aceea este important să stabilești un ”semnal de liniște” pentru a obține atenția acestora rapid. Poate fi o bătaie din palme, câteva lovituri ușoare pe un set de clopoței sau orice altă metodă pe care o folosești la clasă de obicei. Învață-ți copiii să răspundă la acest semnal într-un interval de timp de 3 până la 5 secunde, și întotdeauna așteaptă până toată lumea face liniște pentru a oferi instrucțiunile. Dacă nu vor înceta să vorbească, schimbă abordarea și oferă-le fișe pentru muncă individuală pentru restul orei de lucru. Trebuie să ții cont că poate fi abordată și dintr-o altă perspectivă lipsa liniștii din clasă. Poate le-ai oferit mult prea multe instrucțiuini în acelși timp. Instrucțiunile le oferi astefl încât toată lumea să le înțeleagă, și eventual, le poți scrie pe tablă sau să le împarți fiecărei perechi, sau echipe, în parte, după ce le explici frontal.
Uneori, învățarea prin cooperare, este un eșec datorită neparticipării egale a studenților la activitate. Elevii care sunt mai asertivi și mult mai încrezători în sine, au tendința de a le spune colegilor ce să facă, sau duc ei la îndeplinire și sarcinile colegilor. Alții participă pasiv, nu participă niciodată la discuții, doar așteaptă ca ceilalți să le spună ce să facă. Când se întâmplă acest lucru, analizează structura activității și fii sigur(ă) că indicațiile tale impun participarea în mod egal. Un alt mod de a egaliza participarea la activitate este să atribui roluri sau să rogi studenții să-și împartă sarcinile în echipă. Uneori este bine să imparți echipele în perechi pentru a avea un mai mare control asupra acestui aspect.
Dacă ai folosit învățarea prin colaborare aproape în fiecare zi, iar elevii tăi nu fac niciun progres academic, este momentul să evaluezi încă odată abordarea acestei metode si să identifici ce se petrece de fapt. De obieci, când începem să folosim învățarea prin colaborare suntem atât de entuziasmați, încât nu mai este impusă suficientă activitate independentă. În acest caz, începem să accentuăm mai mult împărțirea sarcinilor în cardul echipei și atribuirea de roluri membrilor echipei. Este important, de asemenea, să inchei lecția cu un scurt chestionar, o sarcină care să fie considerată ”biletul de ieșire”, un jurnal, lucru independent sau temă pentru acasă (afterschool). Dacă elevii care au un nivel de performanță mai scăzut fac progrese, iar cei care sunt capabili de performanță stagnează, întreabă-te dacă toți elevii tăi sunt provocați la toate lecțiile. Uneori, studenții performanți sfârșesc prin a fi tutori pentru copiii care sunt mai slabi, practică ce va distruge creșterea nivelului academic a copiilor dotați. De obicei, clasele eterogene sunt recomandate la nivelul primar, dar uneori va fi nevoie să regrupezi elevii pentru anumite lecții, pentru a putea diferenția conținutul. De exemplu, pe parcursul unei etape din lecție, poți grupa elevii ținând cont de nevoile lor academice și oferind fiecărei echipe sarcini de lucru diferențiate.
Nu uita că majoritatea copiilor au nevoie de susținere când învață pentru prima oară cum să lucreze prin cooperare. Nu este ușor și poate vei fi de multe ori frustrat la începutul acestui ”proiect”, și vei fi de multe ori tentat să abordezi, în continuare, lucrul individual pentru tot restul anului, însă înainte de a face asta, adresează-ți cele 5 întrebări de mai sus și observă unde exitsă probleme în sistemul pe care l-ai aplicat și de ce este nevoie pentru a fi refăcut. Plata? Când învățarea prin cooperare va începe să funcționeze în clasa ta, învățarea va deveni o bucurie atât pentru tine, cât și pentru elevii tai!